24 Aralık 2008 Çarşamba

İnsan dediğiniz nedir?

Sizce insan nedir? İnsanı özel kılan nedir?

Aklı mı? Konuşuyor olması mı? İki ayak üzerinde yürüyor olması mı? 5 adet aquaporin kopyası taşıyor oması mı?

Akıldan başlayalım; eğer insanı insan yapan aklı ise zeka özürlüler insan değil mi? Hepimiz bebek yaşlarımızda bir hayli 'gerizekalı'ydık. İnsanlar büyüyüp akılları başlarına gelince mi insan sayılıyorlar?

Konuşma konusuna gelelim, konuşamayan insanlar var... Konuşamayan insan değil midir?

2 ayak üzerinde yürüyemeyen yetişkinler var; Türkiye'de yaşayan bir ailenin durumunu okuyun önce...
http://www.physorg.com/news11499.html
http://news.softpedia.com/news/Backward-ev...urs-19343.shtml

Şimdi bu insanlar 'insan' değil mi?

Ayrıca bazısı bir kaza ile, bazısı genetik bir rahatsızlık ile iki ayak üzerinde yürüme yetisini kaybedenler var... Ayrıca emeklediğiniz günleri de unutmayın! Herkes hayatının bir dönemini 4 ekstremite üzerinde geçiriyor.

Sizce insan nedir? Zeka özürlülere insan hakkı vermeyelim mi?

Ayrıca insan bir yavrusu zekasında insansımaymunlar var. Yani konuşamasalar da konuşma ve/veya işitme engelli insanların kullandığı işaret dilini öğrenip insanlarla ve birbirleri ile çok güzel iletişebiliyorlar.

4 yaşında bir çocuk düşünün... Zekası tam gelişmemiştir, ama o çocuğa hala insan deriz. Peki aynı becerilerdeki bir kuzenimize neden insan demiyoruz?

Doğadan kurdu aldık ve davranışı farklı bir hayvan olan köpeğe çevirdik, aynı şeyi şempanzelere yapsak; en zeki olanları seçerek ıslah çalışmasına gitsek daha zeki şempanzeler 'yaratamaz mıyız?'

Eğer duymadıysanız şimdi öğrenmiş olun; İspanya parlamentosu insansımaymunlara insan hakları verdi!
http://www.guardian.co.uk/world/2008/jun/2...ed=networkfront

İnsanı canlılar arasında 'mübarek' bir yere koyanlar genelde insanın akıllı olduğundan dem vururlar... E o halde daha akıllı olana daha insandır, yoksa bu konuda bir eşik değer mi belirlediniz? Belli bir seviyeyi aşan mı insan oluyor?

Üstün zekalı insanlar var, eğer siz normal zekalı iseniz o insanları kendinize göre daha mı üstün sayıyorsunuz? Eğer insan olma kıstasını zeka ise onlar ve siz aynı tanıma nasıl girebilirsiniz!

Bu durumda insan hakları ne oluyor... Delta alalım... Bir dahi ile normal insan arasındaki farkı düşünün, bir de normal insan ile bonobo arasındaki farkı...

Şimdi dahiler sizi insan sayıp, adam yerine koyup ona göre davranıyorsa sizin de bonobolara insan gibi davranmanız gerekmez mi?

Bir şempanze ile fizyolojimiz o kadar benzer ki birimiz Intel Quad Core, diğerimiz Dual Core işlemci gibiyiz. Neredeyse herşeyimiz aynı, ama size göre onlar hayvan, biz insanız!

Sorumu tekrarlıyorum; insan dediğiniz nedir?

Saygılar, sevgiler
Bilgehan

17 yorum:

  1. İnsan dediğimiz şey, zekası olan yürüyebilen konuşabilen et yığınlarından çok daha farklı birşey. Şuuru olan, olaylara yorum katarak tepki gösterebilen, yani kısacası "ruh"u olan şeylere insan diyoruz.
    Siz maymunlarla insanları bir tutuyorsanız, bence hayatınızın bundan sonraki kısmını bir şempanzeyle cok rahat geçirebilirsiniz.

    YanıtlaSil
  2. Sen de insan mısın be, bilgehan maymun!

    YanıtlaSil
  3. Ulu Cuvcuv sizden razi olsun

    YanıtlaSil
  4. bence bu konuda çok haklısın.

    YanıtlaSil
  5. İnsana en basit yönden değinmişsin insan ile insanın karakteristik özelliklerini birbirine girdirmişsin gördüğüm kadarıyla ve çok yalın olmuş daha bilimsel yaklaşmanı beklerdim.

    YanıtlaSil
  6. ya sen bişey biliyosan bende neyim ya kapat şu sayfanı zırvalıyosun resmen birisi yorumuna bi eleştri yapıncada köpürüyosun sonrada başka bi yazında biz insanları dinliyoruz biz iyiyz biz şöyleyiz biz böyleyiz siz hiç bişey değilsiniz ;)git başka bişeyle uğraş bence mesela ALLAHTAN İŞLEDİĞİN GÜNAHLAR İÇİN AF DİLE BİLGEHAN BİZLERDE ÖYLE YAPIYORUZ FAYDASINI GÖRÜRSÜN EMİN OL

    YanıtlaSil
  7. Merhaba,
    Ben de Bilgehan'ın değindiği konunun çok önemli olduğunu düşünüyorum.

    Adsız şöyle demiş "İnsan dediğimiz şey, zekası olan yürüyebilen konuşabilen et yığınlarından çok daha farklı birşey. Şuuru olan, olaylara yorum katarak tepki gösterebilen, yani kısacası "ruh"u olan şeylere insan diyoruz."

    Zeka:
    http://en.kendincos.net/video-rltlrph-zeki-karga.html
    http://www.izle.net/videoizle/7314/zeki-karga.html
    Bu karga zeki... Belki bizden daha az ama zeki...

    Bu hayvanların duyguları var:
    http://www.webhaber.com/anne-esek-yurek-parcaliyor-haberi
    http://www.cnnturk.com/2009/yasam/diger/12/24/anne.kopegin.huznu/556707.0/index.html

    Onlar da şuurlu ve tepki gösteriyorlar, zeka gelişmişliğine göre. Onlar da birer birey, hepsinin kişilikleri var ve birbirlerinden farklı. Sahibini tanıyan, onun ne sevdiğini bilen, gerektiğinde sahibini koruyan, aylar önce kendisini tekmeleyen adamı da, kendisine yemek veren adamı da tanıyan hatırlayan bir birey. Ve onların da ayrı ayrı yapmayı sevdikleri veya sevmedikleri yemekler, oyunlar, işler var. Hepsinin huyu farklı. Senin tanımına göre de onların ruhu var. Evet insanlara göre daha az karmaşık ama var.

    Bu romantik bir yaklaşım değil. Kafandaki ruh tanımından çok çok daha bilimsel gözlemlerin yorumları.

    YanıtlaSil
  8. Zuhal
    Bu yazıyı okuyunca bana bu soruyu soran kişiler aklıma geliyor.Sonra her zaman 'aklı' öne sürmeleri..Cevabım ise bitkilerde fotosentez yapıyor oluyordu..Burda daha hoş yanıtlar varmış.Güzel bir blog.İçinde epey yararlı bilgi ve de yorum gücü var.Ayrıca medeni cesaretinizden ötürü sizi tebrik ederim.Bilgiyi yayma adına böyle bir blog açmanız çok güzel..

    YanıtlaSil
  9. Bir köpeğin deniz kenarında bekleyip büyük bir dalga geldiğinde üstüne atlamasını, bunu 15-20 dk boyunca yapmasını ve keyifle koşuşturmasını, kısacası sadece eğlenmek için eğlenmesini seyrederseniz, insanların kendilerini ne kadar abarttıklarını da görebilirsiniz, çünkü soyut şeyler hayvanlar için de vardır, ve insanı insan yapan sadece küçük yaştayken her söylenene kayıtsız şartsız inanmasıdır(ve evet bunun da bir evrimci açıklaması var. ve bu aynı zamanda dinlerin var olmasının sebebidir.).

    YanıtlaSil
  10. http://www.agoratr.com/index.php/topic,64.15.html

    asturun bu yazıları hakkında ne düşünüyorsunuz. adamkendi zevkim için - ihtiyacım olmadığı halde- benden daha "aşağı" seviyede olan canlılardan faydalanırım diyor resmen(özetle). insanların; birbirlerinin niteliklerine göre üstünlüklerini gözardı ederek her insanın eşit hakkı vardır ama insan dışındaki türler nitelik bakımından insana göre eksik olduğu için ihtiyaç olmadığı halde onlardan yararlanmak etiktir diyor. kürke bile geçit vermiş. ne düşünüyorsunuz?

    YanıtlaSil
  11. Sizlere soruyorum. Bir ruh nedir? Madem insanın içinde bir ruh olduğunu iddia ediyorsunuz. Bunun hakkında bilgi sahibi olmanız gerek. Bana ruhun hangi maddelerden oluştuğunu, bedenin hangi kısmında bulunduğunu eğer maddesel bir yapısı varsa bedenimize ne gibi katkıları olduğunu anlatın. Eğer bu şey maddeden oluşmuyorsa oluştuğu materyalin içeriği hakkında bilgi verin. Haydi bekliyorum.

    YanıtlaSil
  12. Bizi insan yapan şey benzersiz özelliklere sahip olmamızdır. Biz araba motorunu çalıştırdıktan sonra kendi halinde çalışması onu akıllı mı yapar? Yada bir hesap makinesinin 2x2=4 demesi mi akıla işaretidir? Bir nehrin belirli bir su yatağını oluşturarak ilerlemesi duygularının olduğunu mu gösterir? Bizi özel yapan genlerimizde saklı; akıl, duygu, bilgi ve tecrübelerimize dayanarak yaptığımız başka hiç bir canlıda olmayan yorum, irade, sorumluluk ve karar verebilme özelliğidir.

    YanıtlaSil
  13. Biyolojik açıdan, insanla üreyebilen ve doğan canlının da üreyebilme yeteneği olan canlı insandır.

    Bazı antropologlara göre ise insanı insan yapan nitelik ateşi kontrol edebilme yetisi.

    Teistlere göre ruhu olan, tanrısının suretinde yaratılandır.

    Bense müzikten zevk alan canlıya insan derim.

    YanıtlaSil
  14. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  15. Ruh Denen Bişey yoktur

    Bedenimiz olmasa sadece ruhumuz olsa şunlara ihtiyacımız olmayacaktı.
    1-Vucudumuz olmadığı ve yorulmadığımız için uykuya ihtiyacımız olmayacaktı.
    2-Vucudumuz olmadığı ve acıkmadığımız için Yemeğe ve içmeye ihtiyacımız olmayacaktı.
    3-Vucudumuz olmadığı için üşümeyecek ve hasta olmayacaktık.
    4-Vucudumuz olmadığı için Mikrop ve virüsten ölmeyecektik.
    5-Vucudumuz olmadığı için küçük kızlara tecavüz edilemeyecekti.
    6-Vucudumuz olmadığı için bir silahla öldürülemeyecektik.trafik kazasında ölmeyecektik
    Gördüğünüz gibi sadece ruh olmak oldukça avantajlı.

    Aklımıza şu sorular geliyor tabiî ki.
    Eğer Vucut acıkıyorsa .Açlıktan ölünmemesi gerekmezmi? Ruh neden açlıktan ölsün?
    Eğer Silah la vucut ölüyorsa Silah la ateş edildiğinde düşmememiz gerekmezmi?
    Ruh olsa, Ruh ölmediği için vucudu ayakta tutması gerekmez mi?

    Ruh vucudu idare ediyorsa içki içince vucut sarhoşken ruh neden sallansın ki?
    Ruhun bedenden bağımsız olduğunu iddia eden hiçbir din ya da ruhsal inanç içki içince hafızada ve zihinsel yeteneklerde azalma olduğunu tutarlı bir şekilde açıklayamaz.
    Ruhun içecek bir şeye ihtiyacı olmaz.Vucut susar.peki içki içince ruh neden sarhoş olur.
    Ruh olsa beden içki içtiğine göre insanın etkilenmemesi gerekmezmi?.
    Uyuşturucu kullananlarda vucut uyuşsa bile ruhun uyuşmaması insanın etkilenmemesi gerekmezmi?
    Ruha narkoz verilince neden uyusun? Vucudun acı duymayıp ruhun uyanık olması gerekmezmi?
    Alzaymer hastaların da Ruh mu hasta oluyor ki hasta kimseyi tanıyamıyor.
    Fiziksel bir etki ya da kişinin kafasını bir yere çarpması, nasıl ruh denen, bedenden bağımsız bir varlığı etkiler? Başımızı çarptığımızda vucut etkilense de bayılmamamız gerekmez mi?
    Ruh olsa kafamıza bir taş çarptığında düşmememiz gerekir.Ruh neden düşsün ki?

    Ruh olsa zehirli gazlardan yada soba zehirlenmesinden etkilenmesi saçma olmaz mı?
    Ruh olsa Gazı soluyan vucut birisi insanın boğazını sıkıp nefessiz kaldığında vucud un ayakta kalması gerekmez mi ?

    YanıtlaSil
  16. insan şu kâinat ağacının en son ve en cem'iyetli meyvesi ve hakikat-i Muhammediye Aleyhissalâtü Vesselâm cihetiyle çekirdek-i aslîsi ve kâinat Kur'anının âyet-i kübrası ve ism-i a'zamı taşıyan âyetü'l-kürsisi ve kâinat sarayının en mükerrem misafiri ve o saraydaki sair sekenelerde tasarrufa me'zun en faal memuru ve kâinat şehrinin zemin mahallesinin bahçesinde ve tarlasında, vâridat ve sarfiyatına ve zer' ve ekilmesine nezarete memur ve yüzer fenler ve binler san'atlarla techiz edilmiş en gürültülü ve mes'uliyetli nâzırı ve kâinat ülkesinin arz memleketinde, Padişah-ı Ezel ve Ebed'in gayet dikkat altında bir müfettişi, bir nevi halife-i arzı ve cüz'î ve küllî harekâtı kaydedilen bir mutasarrıfı ve sema ve arz ve cibalin kaldırmasından çekindikleri emanet-i kübrayı omuzuna alan ve önüne iki acib yol açılan, bir yolda zîhayatın en bedbahtı ve diğerinde en bahtiyarı, çok geniş bir ubudiyetle mükellef bir abd-i küllî ve kâinat sultanının ism-i a'zamına mazhar ve bütün esmasına en câmi' bir âyinesi ve hitabat-ı Sübhaniyesine ve konuşmalarına en anlayışlı bir muhatab-ı hâssı ve kâinatın zîhayatları içinde en ziyade ihtiyaçlısı ve hadsiz fakrıyla ve acziyle beraber hadsiz maksadları ve arzuları ve nihayetsiz düşmanları ve onu inciten zararlı şeyleri bulunan bir bîçare zîhayatı ve istidadca en zengini ve lezzet-i hayat cihetinde en müteellimi ve lezzetleri dehşetli elemlerle âlûde ve bekaya en ziyade müştak ve muhtaç ve en çok lâyık ve müstahak ve devamı ve saadet-i ebediyeyi hadsiz dualarla isteyen ve yalvaran ve bütün dünya lezzetleri ona verilse, onun bekaya karşı arzusunu tatmin etmeyen ve ona ihsanlar eden zâtı perestiş derecesinde seven ve sevdiren ve sevilen çok hârika bir mu'cize-i kudret-i Samedaniye ve bir acube-i hilkat ve kâinatı içine alan ve ebede gitmek için yaratıldığına bütün cihazat-ı insaniyesi şehadet eden.. böyle yirmi küllî hakikatlar ile Cenab-ı Hakk'ın Hak ismine bağlanan ve en küçük zîhayatın en cüz'î ihtiyacını gören ve niyazını işiten ve fiilen cevab veren Hafîz-i Zülcelal'in Hafîz ismiyle mütemadiyen amelleri kaydedilen ve kâinatı alâkadar edecek ef'alleri o ismin kâtibîn-i kiramlarıyla yazılan ve her şeyden ziyade o ismin nazar-ı dikkatine mazhar bulunan bu insanlar, elbette ve elbette ve her halde ve hiçbir şübhe getirmez ki; bu yirmi hakikatın hükmüyle, insanlar için bir haşir ve neşir olacak ve Hak ismiyle evvelki hizmetlerinin mükâfatını ve kusuratının mücazatını çekecek. Ve Hafîz ismiyle cüz'î-küllî kayıd altına alınan her amelinden muhasebe ve sorguya çekilecek. Ve dâr-ı bekada saadet-i ebediye ziyafetgâhının ve şekavet-i daime hapishanesinin kapıları açılacak. Ve bu âlemde çok taifelere kumandanlık yapan ve karışan ve bazen karıştıran bir zabit, toprağa girip her amelinden sual olunmamak ve uyandırılmamak üzere yatıp saklanmayacaktır. Yoksa sineğin sesini işitip hakk-ı hayatını vermekle fiilen cevab verdiği halde, gök gürültüsü kuvvetinde bekaya ait hadsiz hukuk-u insaniyenin, mezkûr yirmi hakikatlar lisanlarıyla edilen ve arşı ve ferşi çınlatan dualarını işitmemek ve o hadsiz hukuku zayi' etmek ve sinek kanadının intizamı şehadetiyle sinek kanadı kadar israf etmeyen bir hikmet, bütün o hakikatların bağlandıkları insanî istidadatı ve ebede uzanan emelleri ve arzuları ve o istidad ve arzuları besleyen kâinatın pek çok rabıtalarını ve hakikatlarını bütün bütün israf etmek öyle bir haksızlıktır ve imkân haricinde ve zalimane bir çirkinliktir ki; Hak ve Hafîz ve Hakîm ve Cemil ve Rahîm isimlerine şehadet eden bütün mevcudat onu reddeder. Yüz derece muhal ve bin vecihle mümteni'dir derler.
    Asa-yı Musa - 36

    YanıtlaSil
  17. Burda insanın mahiyeti hakkında tüm sorulara cevap var ama tabi önce biraz gerçekten merak edenlerin bilimsel olarak temel terimlerini alması lazım.

    YanıtlaSil